BASNE PO EZOPU
(Načinivši ljude, Prometej o njih objesi dvije torbe, jednu s tuđim manama, a drugu s vlastitima. Onu s tuđima objesi sprijeda, a onu drugu pričvrsti odostraga. Zato je i došlo do toga da ljudi tuđe mane jasno vide, a vlastite ne.)
Kada bismo pokušali sve basne objediniti jedinstvenom poukom vjerojatno bismo završili na darvinističkom principu. Uspijevaju snalažljivi, uporni i mudri, ali ne treba zaboraviti da je i ljubaznost jedan od oblika inteligencije. Upravo je zbog iskustvene pouke unutar jednostavnih zapleta basna jedan od prvih književnih oblika s kojima se susrećemo kao djeca. I one nas zauvijek prate jer basne tijekom naših života, gomilanjem iskustava, samo dobivaju na preciznosti i aktualnosti, zar ne? Basna nije nešto što se može prerasti.
Ezop, kojeg nazivaju "izumiteljem" basne, živio je u 6. stoljeću prije naše ere, a njegov životopis poučna je priča za sebe. Ezop je bio rob, izgledom veoma nakazan. Šiljate lubanje, tupasta nosa, debelih usana, patuljastog rasta, crne puti, pa čak i grbav, taj je pripovjedač nekako dospio u službu filozofa Ksantosa i ondje se svojom lukavošću izborio za slobodu. Putovao je poznatim svijetom i kao današnji odvjetnici pomagao riješiti rasprave ili govoriti u ime slabijih. Tako je taj nekadašnji rob vrhunac karijere doživio kao savjetnik na dvoru bogatoga kralja Kreza, a život je, kažu, izgubio u delfijskom proročistu zbog tobožnje krađe blaga boga Apolona. Tako je i sam Ezop, na svoj način, postao likom neke od svojih priča - siromašan, a mudar - pravedan, a nepravedno osuđen. I osvećen, naravno, jer građani Delfa ubrzo su prirodnom katastrofom platili tu nepravdu kao što se i u basnama priroda uvijek pobrine za ravnotežu.
A kad smo već kod ravnoteže, cabaret je kazališni format koji nam dopušta prikazati više basni u jednoj predstavi i uspostaviti balans na puno većem uzorku situacija. To je najbliže maketi života koji nikad nije bio jednostavan ni predvidljiv, čak ni starim Grcima, a još manje nama. Viškom sadržaja ne opterećuje se koncentracija najmlađe publike, dapače, iz točke u točku ona raste, izoštrava se i pojedinačne pouke može povezati u univerzalnu životnu mudrost. Namijenjenu djeci, a preporučenu i odraslima.
Ana Tonković
Ezopov kolaž
Tekst: Ana Tonković
Režija: Petra Mrduljaš
Kreacija lutaka: Milan Trenc
Scenografija: Milan Trenc
Glazba: Nenad Brkić
Oblikovanje svjetla: Marino Frankola
Scenski pokret: Ana Herceg
Inspicijentica: Snježana Bilandžija
Fotografije: Ines Novković
Igraju
MARTA BOLFAN UGLJEN
ANA HERCEG
DINKA VUKOVIĆ
IVAN BOŠNJAK
BORNA GALINOVIĆ
ADAM SKENDŽIĆ